„Christina Ciupke zählt zu den Phänomenologen unter den Berliner Choreografen. Ihre Stücke sind zart, klug und von einer oft rätselhaften Stille, in der die Dinge einen Erfahrungsraum bekommen, den man mit Ciupke durchschreiten kann, was sich aber doch zugleich auch weitgehend der Beschreibung entzieht.“

Michaela Schlagenwerth, Berliner Zeitung, 25. Oktober 2018

 

„...and all the many other pieces by Christina Ciupke: they all contain the sensuality of a research into movement that reaches beyond the visual and seems to land directly on the viewer’s skin, a haptic surface that subsequently short-circuits to the brain. Ciupke’s choreographies usually carry the principle of deceleration within them, of touching, reflecting and trying again. There is hardly any other artist, who succeeds so meaningfully in bringing together conceptual thought and physical presence on stage. Or, better said, she literally shows both levels, so often thought to be separate, belong to one body that feels and reflects. That this is only possible in exchange with others, is revealed in her close co-operations with artists....“

Susanne Foellmer, Catalogue Tanzplattform Deutschland 2010

 

Sie hat sich längst einen Namen gemacht mit eigenen Arbeiten, die in unterschiedlichen Kollaborationen entstanden sind. In dem Projekt „undo, redo and repeat“ geht sie zusammen mit der jungen Anna Till der Frage nach, wie das Wissen über vergangene Tänze zu uns gelangt. Von all den vom Tanzfonds Erbe geförderten Projekten, die ich gesehen habe, hat mich dieses besonders überzeugt.

Sandra Luzina, tanz, Jahrbuch 2014, "Hoffnungsträgerin"